Premiaza inteligenta online. Festival de marketing, branding si advertising " />

Călin Rotarus, ARBOinteractive: \\\"În 2012 piaţa de publicitate online va atinge 110 milioane de euro\\\"

Interviuri

Călin Rotarus, ARBOinteractive: "În 2012 piaţa de publicitate online va atinge 110 milioane de euro" 13 March 2008

ARBOmedia a anunţat încă de la începutul anului o avalanşă de noutăţi. ARBOinteractive, hi5, parteneriat Etarget. Călin Rotarus, managing director ARBOinteractive, vorbeşte despre fiecare în parte, făcând şi câteva estimări cu privire la evoluţia pieţei de publicitate online din România, aflată în plină efervescenţă.
 

  De ce s-a hotărât ARBOmedia să vândă publicitate pe hi5?
 
 Călin Rotarus:
Hi5 este unul dintre cele mai mari site-uri din România. Nu e greu să te hotărăşti. Ce e interesant la hi5 este că în el se face altfel de comunicare. Datorită specificităţii reţelei sociale, acolo ai foarte multe page views pe utilizator şi ai foarte multe şanse de a face brandul să interacţioneze cu userii. Userii sunt acolo să interacţioneze. Ai o grămadă de posibilităţi să poziţionezi acest brand aproape de useri, să îi faci să interacţioneze, să îl faci simpatic, deci e mai mult a€“ e o comunitate. Nu spui doar "ăsta e produsul, ăsta e brandul, uită-te ce ofertă am". Umblă la atitudinea faţă de brand. Este vorba despre specificitatea hi5 plus faptul că hi5 e un business manageriat din Statele Unite ale Americii, care are vânzări în toată lumea. Este foarte interesant să lucrezi cu un astfel de business, ai foarte multe de învăţat. Mă refer la comunicare, logistică, sisteme de raportare, sisteme de schimb de informaţii. Suntem într-o etapă pe piaţa românească când trebuie să învăţam mai mult de fapt.
 

  Ce tipuri de publicitate puteţi să oferiţi pe hi5?
 
 C.R.:
Publicitate obişnuită, care în hi5 are un mare avantaj a€“ poate fi targetata pe sex şi vârstă precis. Utilizatorii din hi5 sunt acolo să comunice. Au tot interesul să-şi declare aceste date exact, fiindcă hi5 înseamnă comunităţi, grupuri de prieteni. Dacă vrei să interacţionezi cu prietenii trebuie să fii acolo şi să îţi declari datele corect. Şi tehnic este posibil să serveşti anumite campanii publicitare doar celor care se încadrează în sexul şi vârsta pe care le selectezi. Alte forme de publicitate sunt multe, dar aici vreau să amintesc doar 2 tipuri. Primul este lansarea de campanii virale şi al doilea campanii de atitudine faţă de brand.
 Chiar dacă pentru piaţa românească hi5-ul este un produs nou şi inerţia oricărei pieţe e mare, noi încercam să includem în orice ofertă, indiferent cât de clasică e, o componenţă de genul ăsta. Până la urmă asta vrem să comunicăm pe piaţă: pe reţelele sociale se poate face comunicare altfel, e un produs nou.
 

  Care este amploarea reţelelor sociale în România?
 
 C.R.:
Succesul retetelor sociale nu e numai în România, e în toată lumea. Este singurul fenomen de amploare care a confirmat în ultimii ani. În internet sunt mereu chestii la modă. Aceste reţele sociale au fost la un moment dat o chestie cool, acum sunt o constantă, un fenomen confirmat. Din primele 10 site-uri din lume 4 sunt reţele sociale.
 

  Câţi români sunt pe hi5?
 
 C.R.:
Utilizatori înregistraţi sunt 2,24 milioane, din care 1,65 milioane sunt activi în fiecare lună. Numărul de utilizatori e mai mare. Din cei înregistraţi, 70% au vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani.

  De ce ARBOcontext a semnat un parteneriat cu Etarget?
 
 C.R.:
ARBOcontext a fost lansat ca un brand al nostru şi a avut nişte scopuri foarte clare. O dată am vrut să acoperim un segment de piaţă al firmelor mici care nu îşi permit să cheltuiască bani relativ mulţi pentru ei pe campanii publicitare. Aici mă refer la companii mici şi mijlocii care sunt fericite să cheltuiască 20-30 de euro pe lună. Până la publicitatea contextuală nu aveau unde să cheltuiască aceşti bani, cu excepţia micii publicităţi din ziar. Mai important decât atât, am vrut să lărgim paleta serviciilor oferite site-urilor din portofoliul nostru şi să creştem gradul lor de ocupare cu publicitate. Parteneriatul cu Etarget a apărut din cauza specificităţii acestui tip de publicitate, care funcţionează bine atunci când sunt mulţi advertiseri sau multe mesaje publicitare care se afişează în multe site-uri. Este vorba de masa critică. Fiind vorba despre un sistem automat care funcţionează pe baze statistice, cu cât numerele sunt mai mari, cu atât funcţionează mai bine. Baza acestui parteneriat a fost interconectarea reţelelor, astfel încât utilizatorii ambelor reţele, indiferent dacă sunt advertiseri sau site-uri, să aibă acces la potenţialul celeilalte reţele.
 
Cât reprezintă publicitatea contextuală din totalul publicităţii online?
 
 C.R.:
E greu de spus, fiindcă în momentul de faţă nu avem cifre publice. Dacă aş face o estimare, este undeva sub 10%.
 
 Va creşte?
 
 C.R.:
Da, media în Europa e undeva la 40%. Mă aştept să ajungă şi la noi rapid la 20%.
 
 Când?
 
 C.R.:
În 2-3 ani.
 
 Care va fi valoarea întregii pieţe de publicitate online atunci?
 
 C.R.:
În 2012 piaţa de publicitate online va atinge 110 milioane de euro.
 
 De ce aţi lansat ARBOinteractive - aţi marcat doar un moment în evoluţia industriei sau presupune şi apariţia unor servicii noi?
 
 C.R.:
ARBOinteractive a apărut ca urmare a unui ansamblu de nevoi. Acest ansamblu include şi nevoia de comunicare mai bună cu celelalte ţări. Online-ul este un fenomen mondial şi particularităţile de la noi sunt foarte legate de Estul Europei. Noi având filiale în multe ţări din Estul Europei, se simte nevoia unor proiecte comune şi a unor sinergii între ţări. În al doilea rând, business-ul de online devine tot mai complex şi serviciile pe care le poţi oferi atât site owner-ilor, cât şi advertiserilor sunt din ce în ce mai multe. Toate aceste dezvoltări trebuie făcute.

Câte site-uri aveţi acum în portofoliu?
 
 C.R.:
164 de site-uri active. În fiecare lună numărul lor se schimbă pentru că există site-uri care, atunci când încep să crească, intră în ofertă. Tendinţa de polarizare e foarte puternică şi se manifestă în toate direcţiile. Advertiserii tind să folosească din ce în ce mai mult doar site-urile lider de categorie şi exploatarea niselor foarte înguste este din ce în ce mai dificilă odată cu creşterea pieţei şi a bugetelor.
 
 Ce ar putea să facă cei care au site-uri de nişă în această situaţie?
 
 C.R.:
Noi încercăm să oferim acest serviciu către agenţii şi advertiseri într-o formă cât mai uşoară astfel încât ei să-şi permită să folosească şi nişele pe lângă site-urile mari. Vrem să nu fie prea complicat pentru ei a€“ aşa au apărut toate aceste servicii pe care le dezvoltăm şi care au început cu ARBOcontext.
 

  Cum apreciaţi evoluţia conţinutul online din România în ultimul an?
 
 C.R.:
Sunt 2 categorii de site-uri. Site-urile publicatiilor offline care au conţinut de valoare, dar încă mai au de lucrat la comunicarea acestui conţinut într-o formă potrivită pentru online. Şi celelalte site-uri care au pornit de la un proiect nou, cu nişte resurse tehnice şi au început să înveţe cum să ofere conţinut. Şi aici este foarte mult loc de îmbunătăţire.
 
 Sunt blogurile interesante pentru agenţiile/regiile media?
 
 C.R.:
Blogurile sunt un subiect fierbinte şi sunt la mare modă. Au nişte mari avantaje, dar şi dezavantaje. Că în orice mediu cu particularităţi puternice trebuie găsită modalitatea optimă de a comunica prin acel canal. Şi atunci piaţa se îndreaptă către găsirea de soluţii de comunicare pe canalele noi care apar. În România nu s-a găsit încă o modalitate stabilă de a comunica pe bloguri. Sunt folosite ocazional, pentru anumite campanii, despre care se vorbeşte. Aştept în continuare ca lucrul ăsta să se aşeze.
 

  Ce contează mai mult pentru un blog: numărul vizitatorilor sau conţinutul?
 
 C.R.:
Contează 2 lucruri: audienţa şi numărul de influentatori de opinie care îl citesc.
 
 Apariţia diviziilor de interactive în agenţiile de publicitate şi media anunţă un boom al industriei?
 
 C.R.:
Categoric. Estimarea a vrut să spună ceva: că piaţa e într-o creştere puternică şi suma respectivă de peste 100 milioane de euro este interesantă pentru toate categoriile de publisheri şi advertiseri. A vrut să spună că forţe importante se manifestă în zona online-ului, în zona dezvoltării de site-uri şi că bătaia nu e acum. Este acum, dar nu pentru banii din piaţa de acum.
 
 Creşterea va veni din apariţia unor noi advertiseri sau din evoluţia bugetelor celor deja prezenţi?
 
 C.R.:
Principala diferenţă dintre structură advertiserilor de la noi şi din afară este lipsa la noi a unor categorii foarte cheltuitoare în afară, cum ar fi: turismul, magazinele online, alte servicii. Mă aştept ca ele să crească foarte mult la noi. 

Înapoi