Premiaza inteligenta online. Festival de marketing, branding si advertising " />

Călin Rotarus, ARBOinteractive: \\\"În 2012 piaţa de publicitate online va atinge 110 milioane de euro\\\"

Interviuri

Călin Rotarus, ARBOinteractive: "În 2012 piaţa de publicitate online va atinge 110 milioane de euro" 13 March 2008

ARBOmedia a anunÅ£at încă de la începutul anului o avalanşă de noutăţi. ARBOinteractive, hi5, parteneriat Etarget. Călin Rotarus, managing director ARBOinteractive, vorbeÅŸte despre fiecare în parte, făcând ÅŸi câteva estimări cu privire la evoluÅ£ia pieÅ£ei de publicitate online din România, aflată în plină efervescenţă.
 

  De ce s-a hotărât ARBOmedia să vândă publicitate pe hi5?
 
 Călin Rotarus:
Hi5 este unul dintre cele mai mari site-uri din România. Nu e greu să te hotărăşti. Ce e interesant la hi5 este că în el se face altfel de comunicare. Datorită specificităţii reÅ£elei sociale, acolo ai foarte multe page views pe utilizator ÅŸi ai foarte multe ÅŸanse de a face brandul să interacÅ£ioneze cu userii. Userii sunt acolo să interacÅ£ioneze. Ai o grămadă de posibilităţi să poziÅ£ionezi acest brand aproape de useri, să îi faci să interacÅ£ioneze, să îl faci simpatic, deci e mai mult a€“ e o comunitate. Nu spui doar "ăsta e produsul, ăsta e brandul, uită-te ce ofertă am". Umblă la atitudinea faţă de brand. Este vorba despre specificitatea hi5 plus faptul că hi5 e un business manageriat din Statele Unite ale Americii, care are vânzări în toată lumea. Este foarte interesant să lucrezi cu un astfel de business, ai foarte multe de învăţat. Mă refer la comunicare, logistică, sisteme de raportare, sisteme de schimb de informaÅ£ii. Suntem într-o etapă pe piaÅ£a românească când trebuie să învăţam mai mult de fapt.
 

  Ce tipuri de publicitate puteÅ£i să oferiÅ£i pe hi5?
 
 C.R.:
Publicitate obiÅŸnuită, care în hi5 are un mare avantaj a€“ poate fi targetata pe sex ÅŸi vârstă precis. Utilizatorii din hi5 sunt acolo să comunice. Au tot interesul să-ÅŸi declare aceste date exact, fiindcă hi5 înseamnă comunităţi, grupuri de prieteni. Dacă vrei să interacÅ£ionezi cu prietenii trebuie să fii acolo ÅŸi să îÅ£i declari datele corect. Åži tehnic este posibil să serveÅŸti anumite campanii publicitare doar celor care se încadrează în sexul ÅŸi vârsta pe care le selectezi. Alte forme de publicitate sunt multe, dar aici vreau să amintesc doar 2 tipuri. Primul este lansarea de campanii virale ÅŸi al doilea campanii de atitudine faţă de brand.
 Chiar dacă pentru piaÅ£a românească hi5-ul este un produs nou ÅŸi inerÅ£ia oricărei pieÅ£e e mare, noi încercam să includem în orice ofertă, indiferent cât de clasică e, o componenţă de genul ăsta. Până la urmă asta vrem să comunicăm pe piaţă: pe reÅ£elele sociale se poate face comunicare altfel, e un produs nou.
 

  Care este amploarea reÅ£elelor sociale în România?
 
 C.R.:
Succesul retetelor sociale nu e numai în România, e în toată lumea. Este singurul fenomen de amploare care a confirmat în ultimii ani. În internet sunt mereu chestii la modă. Aceste reÅ£ele sociale au fost la un moment dat o chestie cool, acum sunt o constantă, un fenomen confirmat. Din primele 10 site-uri din lume 4 sunt reÅ£ele sociale.
 

  CâÅ£i români sunt pe hi5?
 
 C.R.:
Utilizatori înregistraÅ£i sunt 2,24 milioane, din care 1,65 milioane sunt activi în fiecare lună. Numărul de utilizatori e mai mare. Din cei înregistraÅ£i, 70% au vârste cuprinse între 18 ÅŸi 35 de ani.

  De ce ARBOcontext a semnat un parteneriat cu Etarget?
 
 C.R.:
ARBOcontext a fost lansat ca un brand al nostru ÅŸi a avut niÅŸte scopuri foarte clare. O dată am vrut să acoperim un segment de piaţă al firmelor mici care nu îÅŸi permit să cheltuiască bani relativ mulÅ£i pentru ei pe campanii publicitare. Aici mă refer la companii mici ÅŸi mijlocii care sunt fericite să cheltuiască 20-30 de euro pe lună. Până la publicitatea contextuală nu aveau unde să cheltuiască aceÅŸti bani, cu excepÅ£ia micii publicităţi din ziar. Mai important decât atât, am vrut să lărgim paleta serviciilor oferite site-urilor din portofoliul nostru ÅŸi să creÅŸtem gradul lor de ocupare cu publicitate. Parteneriatul cu Etarget a apărut din cauza specificităţii acestui tip de publicitate, care funcÅ£ionează bine atunci când sunt mulÅ£i advertiseri sau multe mesaje publicitare care se afiÅŸează în multe site-uri. Este vorba de masa critică. Fiind vorba despre un sistem automat care funcÅ£ionează pe baze statistice, cu cât numerele sunt mai mari, cu atât funcÅ£ionează mai bine. Baza acestui parteneriat a fost interconectarea reÅ£elelor, astfel încât utilizatorii ambelor reÅ£ele, indiferent dacă sunt advertiseri sau site-uri, să aibă acces la potenÅ£ialul celeilalte reÅ£ele.
 
Cât reprezintă publicitatea contextuală din totalul publicităţii online?
 
 C.R.:
E greu de spus, fiindcă în momentul de faţă nu avem cifre publice. Dacă aÅŸ face o estimare, este undeva sub 10%.
 
 Va creÅŸte?
 
 C.R.:
Da, media în Europa e undeva la 40%. Mă aÅŸtept să ajungă ÅŸi la noi rapid la 20%.
 
 Când?
 
 C.R.:
În 2-3 ani.
 
 Care va fi valoarea întregii pieÅ£e de publicitate online atunci?
 
 C.R.:
În 2012 piaÅ£a de publicitate online va atinge 110 milioane de euro.
 
 De ce aÅ£i lansat ARBOinteractive - aÅ£i marcat doar un moment în evoluÅ£ia industriei sau presupune ÅŸi apariÅ£ia unor servicii noi?
 
 C.R.:
ARBOinteractive a apărut ca urmare a unui ansamblu de nevoi. Acest ansamblu include ÅŸi nevoia de comunicare mai bună cu celelalte ţări. Online-ul este un fenomen mondial ÅŸi particularităţile de la noi sunt foarte legate de Estul Europei. Noi având filiale în multe ţări din Estul Europei, se simte nevoia unor proiecte comune ÅŸi a unor sinergii între ţări. În al doilea rând, business-ul de online devine tot mai complex ÅŸi serviciile pe care le poÅ£i oferi atât site owner-ilor, cât ÅŸi advertiserilor sunt din ce în ce mai multe. Toate aceste dezvoltări trebuie făcute.

Câte site-uri aveÅ£i acum în portofoliu?
 
 C.R.:
164 de site-uri active. În fiecare lună numărul lor se schimbă pentru că există site-uri care, atunci când încep să crească, intră în ofertă. TendinÅ£a de polarizare e foarte puternică ÅŸi se manifestă în toate direcÅ£iile. Advertiserii tind să folosească din ce în ce mai mult doar site-urile lider de categorie ÅŸi exploatarea niselor foarte înguste este din ce în ce mai dificilă odată cu creÅŸterea pieÅ£ei ÅŸi a bugetelor.
 
 Ce ar putea să facă cei care au site-uri de nişă în această situaÅ£ie?
 
 C.R.:
Noi încercăm să oferim acest serviciu către agenÅ£ii ÅŸi advertiseri într-o formă cât mai uÅŸoară astfel încât ei să-ÅŸi permită să folosească ÅŸi niÅŸele pe lângă site-urile mari. Vrem să nu fie prea complicat pentru ei a€“ aÅŸa au apărut toate aceste servicii pe care le dezvoltăm ÅŸi care au început cu ARBOcontext.
 

  Cum apreciaÅ£i evoluÅ£ia conÅ£inutul online din România în ultimul an?
 
 C.R.:
Sunt 2 categorii de site-uri. Site-urile publicatiilor offline care au conÅ£inut de valoare, dar încă mai au de lucrat la comunicarea acestui conÅ£inut într-o formă potrivită pentru online. Åži celelalte site-uri care au pornit de la un proiect nou, cu niÅŸte resurse tehnice ÅŸi au început să înveÅ£e cum să ofere conÅ£inut. Åži aici este foarte mult loc de îmbunătăţire.
 
 Sunt blogurile interesante pentru agenÅ£iile/regiile media?
 
 C.R.:
Blogurile sunt un subiect fierbinte ÅŸi sunt la mare modă. Au niÅŸte mari avantaje, dar ÅŸi dezavantaje. Că în orice mediu cu particularităţi puternice trebuie găsită modalitatea optimă de a comunica prin acel canal. Åži atunci piaÅ£a se îndreaptă către găsirea de soluÅ£ii de comunicare pe canalele noi care apar. În România nu s-a găsit încă o modalitate stabilă de a comunica pe bloguri. Sunt folosite ocazional, pentru anumite campanii, despre care se vorbeÅŸte. AÅŸtept în continuare ca lucrul ăsta să se aÅŸeze.
 

  Ce contează mai mult pentru un blog: numărul vizitatorilor sau conÅ£inutul?
 
 C.R.:
Contează 2 lucruri: audienÅ£a ÅŸi numărul de influentatori de opinie care îl citesc.
 
 ApariÅ£ia diviziilor de interactive în agenÅ£iile de publicitate ÅŸi media anunţă un boom al industriei?
 
 C.R.:
Categoric. Estimarea a vrut să spună ceva: că piaÅ£a e într-o creÅŸtere puternică ÅŸi suma respectivă de peste 100 milioane de euro este interesantă pentru toate categoriile de publisheri ÅŸi advertiseri. A vrut să spună că forÅ£e importante se manifestă în zona online-ului, în zona dezvoltării de site-uri ÅŸi că bătaia nu e acum. Este acum, dar nu pentru banii din piaÅ£a de acum.
 
 CreÅŸterea va veni din apariÅ£ia unor noi advertiseri sau din evoluÅ£ia bugetelor celor deja prezenÅ£i?
 
 C.R.:
Principala diferenţă dintre structură advertiserilor de la noi ÅŸi din afară este lipsa la noi a unor categorii foarte cheltuitoare în afară, cum ar fi: turismul, magazinele online, alte servicii. Mă aÅŸtept ca ele să crească foarte mult la noi. 

Înapoi