Bloggerii au pus ochii pe Internetics ÅŸi anul acesta. Odată cu lansarea noului site ÅŸi cu anunÅ£area detaliilor legate de eveniment, comentariile au început să apară atât pe blogurile celor care cunosc îndeaproape festivalul, cât ÅŸi pe blogurile celor care îl urmăresc din prisma unor foÅŸti sau posibili participanÅ£i.
Dincolo de încercarea de a Å£ine cont de părerile pe care festivalul le-a primit ÅŸi apreciat la fiecare ediÅ£ie, am solicitat câtorva bloggeri să ne răspundă la un scurt interviu, că reacÅ£ie la opiniile apărute pe blogurile lor. DiscuÅ£ia va continua pe blogul Internetics.
Tudor Barbu
www.it-base.ro
S-a apucat de programare în clasa a doua. După o scurtă cochetare cu retelistica, a lucrat la WEBSPOT media ca team leader. Cu ei a câÅŸtigat anul trecut un premiu Internetics, la categoria Turism. A predat cursul a€œFundamentals of Java Programming” la Academia CISCO din ASE, aproximativ trei ani.
Lucrează de o lună la New Media Agency, ca programator web.
Radu Ceuca
http://blog.raduceuca.com
Este student în anul III la Facultatea de Arte TimiÅŸoara la secÅ£ia "Design Multimedia", Graphic Designer la X3Studios, blogger ÅŸi fotograf amator.
Mircea Scarlatescu
www.scarlatescu.ro
Este programator web incepand cu anul 2000, pe tehnologie PHP, iar din 2003 Managing Partner al firmei eSol Expert.IT, promotoare a conceptului Fit Your Business: www.fyb.ro (castigatoare Internetics 2006, la Web Promo – Corporate).
Este sau nu nevoie de Internetics in România ? (de ce)
Tudor Barbu: Este nevoie de Internetics! Dar de un Internetics activ, care să funcÅ£ioneze pe toată durata anului, nu să doarmă 11 luni. Chiar ÅŸi problemele semnalate de mine pe blog le pun în cârcă acestei inactivitati pe care festivalul o înregistrează de-a lungul anului. Am uÅŸoară bănuiala că pregătirile pentru ediÅ£ia din acest an au început în ultimul moment ÅŸi că developerii de la WebMaker nu au avut suficient timp la dispoziÅ£ie pentru dezvoltarea noului site Internetics, motiv pentru care au mai improvizat pe alocuri, făcând rabat la calitate. Bănuiala susÅ£inută de faptul că în timpul discuÅ£iei avute pe messenger cu dl. DiÅ£oiu Cristian (GM la WebMaker) acesta mi-a arătat ÅŸi alte lucrări realizate de ei, la care nu am avut absolut nimic de reproÅŸat. Dar asta e o problemă generalizată a modului în care se lucrează în industria online. De regulă accentul cade pe partea de design a site-ului, clientul fiind preocupat mult mai mult de modul în care arată site-ul decât de modul în care acesta funcÅ£ionează sau de partea de securitate, ÅŸi de multe ori creativii se întind ÅŸi în timpul destinat programării site-ului. Iar nouă, developerilor, ne rămâne foarte puÅ£in timp la dispoziÅ£ie, câteodată chiar insuficient, pentru a face un site de calitate ÅŸi din acest punct de vedere.
Revenind la întrebare, o mai zic odată, este nevoie de Internetics, doar că mai trebuie finisat puÅ£in.
Mircea Scarlatescu: Internetics este un eveniment de care piaÅ£a .ro are mare nevoie, poate în primul rând pentru că fiind singurul eveniment de gen alcătuieÅŸte prin rezultatele sale într-o bună măsură imaginea online-ului românesc, apoi pentru că reprezintă una din puÅ£inele ocazii prin care reprezentanÅ£ii industriei ajung la un loc ÅŸi îÅŸi împartă experienÅ£ele.
Radu Ceuca: Cu siguranţă este nevoie de un festival / eveniment care să premieze performanÅ£a în web-ul românesc, din toate punctele de vedere. Internetics premiază în primul rând advertisingul ÅŸi marketingul online. Din păcate, nu există deocamdată un festival cu credibilitate care să premieze vizualul. SecÅ£iunea Web Graphic din cadrul Internetics nu este, anul acesta cel puÅ£in, suficient de bine pregătită că să îndeplinească această funcÅ£ie, nu are credibilitate.
Cum ar arăta evenimentul ideal dedicat online-ului românesc, în viziunea ta?
Tudor Barbu: În mare, întrebarea s-ar traduce prin cum aÅŸ considera eu că ar trebui să fie Internetics. Cred că dacă s-ar pune în practică tot ce scrie pe pagină "Despre" a festivalului cred că totul ar fi foarte ok. În plus, consider că ar trebui o mai mare transparenţă a actului de jurizare, că să nu mai apară că în fiecare an nemulÅ£umiri, acuzaÅ£ii de fraudalizare etc. Åži, normal, un asemenea festival ar trebui să promoveze standarde în industrie prin puterea exemplului, nu doar prin prelegeri ÅŸi articole. Adică site-ul festivalului ar trebui să fie de nota 11.
Plus că Internetics ar trebui să promoveze ÅŸi celalalte aspecte care intră în realizarea unui site ca uÅŸurinţă în utilizare, securitatea, gradul de respectare al standardelor web, compatibilitatea crossbrowser etc., nu doar layoutul. Spun asta deoarece până acum majoritatea premiilor s-au acordat pe considerente strict de estetică ÅŸi eu consider că Internetics a neglijat oarecum programatorii web, neluând în considerare eforturile acestora - acolo unde acestea au existat. LuaÅ£i postarea mea de pe blog ca un act de răzbunare în această privinţă.
Mircea Scarlatescu : Evenimentul ideal ar trebui să fie o platformă permanentă de comunicare (ÅŸi colaborare) între jucătorii de pe piaţă, având un punct de maxim interes câteva zile de întâlniri ÅŸi dezbateri ÅŸi festivitate de premiere. Poate că aici noul concept încercat de Internetics va fi de succes.
Radu Ceuca: Nu sunt multe ingredientele care fac un festival bun. Este foarte importantă transparenÅ£a organizării, asta ar elimina multe din suspiciunile care pot afecta imaginea unui asemenea eveniment. CompetenÅ£a, credibilitatea ÅŸi neutralitatea juriului sunt alte aspecte vitale, ele eliminând eventualele discuÅ£ii de după festival, discuÅ£ii care, în timp, pot eroda credibilitatea întregului eveniment.
Contează foarte mult imaginea festivalului, coerenÅ£a comunicării pe toate mediile ÅŸi adaptarea mesajului vizual la poziÅ£ia pe care festivalul vrea să o ocupe. Eu, de exemplu, aÅŸ vedea site-ul Internetics făcut în fiecare an de câstigatorii titlului de "€œAgenÅ£ia anului” în anul precedent.
Nu se poate vorbi de un festival care să reprezinte online-ul românesc fără cei mai mari jucători de pe piaţă.
Cum îÅŸi câÅŸtigă popularitatea un blogger în România?
Tudor Barbu: Eu sunt în primul rând programator ÅŸi abia după aceea blogger. Am postat mesajele ce prezentau problemele cu site-ul Internetics nu pentru popularitate, mai ales că’ 90% din cei care au citit mesajele nu ÅŸtiu ce înseamnă SQL Injection, SVN, path disclosure etc., ci pentru că mi s-a părut ironic faptul că pe site-ul unui festival care-ÅŸi propune să ridice standardele web-ului românesc ÅŸi să devină un Hot Spot al industriei să se întâmple aÅŸa ceva, nu pentru popularitate. Åži nu ÅŸtiu cum îÅŸi câÅŸtigă popularitatea un blogger în România, deoarece nu sunt un blogger popular.
Mircea Scarlatescu: Depinde mult ce se înÅ£elege prin popularitate. Dacă popularitatea înseamnă trafic, atunci o bună optimizare a blogului pentru motoarele de căutare dar ÅŸi content de calitate reprezintă una din cele mai bune metode, dar care durează ÅŸi destul de mult până să-ÅŸi facă simÅ£ite rezultatele.
Tot aici există ÅŸi varianta "€œtabloidizarii” blogului ÅŸi atacării subiectelor de actualitate ÅŸi de mare audienÅ£a (eventual ÅŸi cât mai de scandal). E ceva ce prinde foarte bine la noi (ÅŸi nu numai).
Însă poate cel mai uÅŸor, un blogger devine popular dacă este o persoană cunoscută ÅŸi recunoscută ÅŸi din alte domenii de activitate (manager, jurnalist, sportiv sau politician). Aici nu intodeauna popularitatea echivalează cu traficul, dar opinia blogger-ului este cunoscută ÅŸi respectată de cei din domeniul lui de activitate.
Radu Ceuca: Teoretic, ar trebui să ÅŸi-o câÅŸtige prin calitatea articolelor scrise, calitate care atrage cititori ÅŸi îi fidelizează. Practic, la noi se poartă scandalul, senzaÅ£ionalul, astea sunt subiectele care garantează un anumit trafic pentru o perioadă scurtă de timp. Problema este menÅ£inerea numărului de vizitatori în perioadele de a€œpace”. Unii au reuÅŸit prin îmbunătăţirea calităţii, alÅ£ii se mulÅ£umesc cu spike-uri de vizitatori ÅŸi nu încearcă să-i fidelizeze.
Sunt şi excepţii de la regulă, bloggeri care scriu bine şi constant. Ei reuşesc să devină cu adevărat populari şi respectaţi, poate nu la nivelul cantitativ al celor care urmăresc scandalurile dar, cu siguranţă, la un nivel calitativ mult mai mare.
Cine este un model/exemplu pentru tine din industria online din România? (de ce)
Tudor Barbu: Nu am neapărat un model în industria online din România, asta în mare parte doarece la noi accentul cade pe partea de comunicare, partea de programare/implementare - în care vreau eu să ajung să excelez - find tratată oarecum cu dispreÅ£, lucru care nu se întâmplă în străinătate. În România nu avem oameni că Peter-Paul Koch, Thomas Fuchs sau Sam Stephenson, sau dacă avem nu sunt apreciaÅ£i ÅŸi promovaÅ£i ÅŸi rămân în anonimitate. Un programator web român pe care îl admir, dar nu îl consider neapărat un model, este Mihai Bazon, autorul DHTML Calendar .
Mircea Scarlatescu: Există câteva nume care au modelat zona online de la noi ÅŸi care sunt exemple de succes pentru orice antreprenor. Dacă e să dau ÅŸi nume atunci doar două sunt suficiente: Orlando Nicoară ÅŸi Călin Fusu. Evident mai sunt nume mari, dar ÅŸi ca imagine publică rămân la cei doi pe moment.
Ce agenÅ£ii de web design consideri că sunt cunoscute în România?
Tudor Barbu: Depinde de cum defineÅŸti cunoscute. Cunoscut devii ÅŸi dacă te vorbeÅŸte lumea de rău, aÅŸa că o agenÅ£ie foarte cunoscută nu înseamnă neapărat ÅŸi o agenÅ£ie foarte prolifica. Dar industria este suficient de matură ÅŸi avem agenÅ£ii care pot concura din toate punctele de vedere cu agenÅ£iile de afară. Nu vreau să fac clasamente, nu vreau să jignesc orgolii, dar părerea mea personală (ÅŸi subliniez personală), este ca cele mai bune agenÅ£ii din România sunt Grapefruit ÅŸi GreenPixel.
Mircea Scarlatescu: Sunt agenÅ£ii cunoscute publicului larg, dar ÅŸi agenÅ£ii mai mici, specializate pe niÅŸe care le asigură un nume bun în industrie dar nu sunt cunoscute cu adevărat publicului larg. Un mic browsing pe arhiva Internetics din anii trecuÅ£i scoate la iveală o parte din acestea, dar nu vreau să fac în nici un fel un clasament, deci ..... no comment....